چالش آموزش مقاله محور ArcGIS Pro - GISآموز

چالش آموزش مقاله محور ArcGIS Pro

چالش آموزش مقاله محور ArcGIS Pro محمود سلطانیان

در چالش قبلی شما به صورت پروژه محور با نرم افزار ArcGIS Pro کار کردید. اما در چالش آموزش مقاله محور ArcGIS Pro در این صفحه فیلمهای آن منتشر می شود، با شیوه دیگری کار با نرم افزار آرک جی آی اس پرو را یاد می گیرید. پس قبل از شروع این چالش، لطفاً آدرس این صفحه را در اختیار دوستانتان هم قرار دهید (ممنونم).

در چالش آموزش مقاله محور نرم افزار آرک جی آی اس پرو، به صورت رندوم هر جلسه یک مقاله انتخاب می شود، (مقالاتی انتخاب می شود که بخشی از فرایند کار آن نیاز به GIS داشته باشد). در مرحله بعدی یکی از نقشه های این مقاله را انتخاب می کنیم و گام به گام یاد می گیرید که چطور با کمک نرم افزار ArcGIS Pro این نقشه را تهیه کنید.

هر جلسه در واقع یک تمرین بسیار کاربردی است که می تواند برای شما در راستای یادگیری حرفه ای بسیار کمک کننده باشد. بنابراین تک تک نکاتی که در هر جلسه ارائه می شود را همزمان با مدرس اجرا کنید و سعی کنید برای تسلط بیشتر بر روی مقالات بیشتری هم اجرا کنید.

 

مقاله شماره یک: دزدی نقشه یک مقاله برای خودتان در ArcGIS Pro​

در برخی از پروژه ها و مقالات ممکن است با چالش کمبود یا نبود دیتا مواجه شده باشید. در چنین شرایطی شاید به حداکثر کلافگی هم برسید. اما همیشه می توان به راه حلهای دیگری هم فکر کرد. یکی از این راه حلها بازترسیم نقشه های مقالات دیگران است (البته با رعایت تمامی اصول اخلاق علمی و رعایت کامل کپی رایت).

مسیر انتخابی در چالش اول به این ترتیب است که برای تهیه دیتاهای مورد نیاز باید مقالات مشابه را جستجو کنید و بعد از تایید صحت مقالات می توانید نقشه های استفاده شده را بازترسیم کنید.

در این چالش شماره یک: به صورت رندوم یک مقاله انتخاب شد و یکی از نقشه های موضوعی این مقاله را به صورت گام به گام در نرم افزار ArcGIS Pro بازترسیم می کنیم:

1- تعریف مختصات مکانی و توجیه مکانی عکس نقشه مقاله در ArcGIS Pro

2- تهیه دیتای مبنای مورد نیاز از پایگاه داده پیش فرض نرم افزار آرک جی آی اس پرو

3- استفاده از قابلیتهای Edit در نرم افزار برای بازترسیم نقشه

4- اصلاح مشکلات احتمالی بخشهای ترسیم شده با استفاده از امکانات حرفه ای دیجیت نقشه

در انتها باز هم تاکید می کنم که اجرای این روش نیازمند کسب اجازه از نویسنده مقاله است. 

 

مقاله شماره دو: آموزش رستری کردن معیارهای مکان یابی در ArcGIS Pro​

در مباحثی مثل مکان یابی یا پهنه بندی، عمدتاً یک سری معیار یا متغیر انتخاب می شود و این معیارها و متغیرها با مدلها و روشهای مختلف با یکدیگر ترکیب می شوند تا یک مکان یا پهنه مشخص را بعنوان مکان منتخب معرفی کنند. اما فارغ از اینکه در روشهای مختلف مکان یابی یا پهنه بندی چه موضوع و منطقه ای را انتخاب می کنید، در بیش از 90 درصد روشها و مدلها، متغیرها و معیارهای انتخابی باید به فرمت رستری تبدیل شوند.

معیارهای انتخابی با فرمتهای مختلفی هستند که برای رستری کردن این معیارها در نرم افزار ArcGIS Pro از روشها و ابزارهای مختلفی استفاده می شود که هر کدام با توجه به نوع دیتای ورودی و هدف از بکارگیری متفاوت هستند.

در این آموزش سعی شده یک نکته کلیدی را بررسی کنیم که قبل از اجرای فرایند رستری سازی دیتاها به آن توجه کنید. این نکته کلیدی باعث جلوگیری از خطاهای ناشناخته خواهد شد.

اما مباحثی که در بحث معیارهای مکان یابی در ArcGIS Pro مطرح می شود:

1- تعریف مختصات مکانی و توجیه مکانی عکس نقشه مقاله در ArcGIS Pro

2- تهیه دیتای مبنای مورد نیاز از پایگاه داده پیش فرض نرم افزار آرک جی آی اس پرو

3- استفاده از قابلیتهای Edit در نرم افزار برای بازترسیم نقشه

4- اصلاح مشکلات احتمالی بخشهای ترسیم شده با استفاده از امکانات حرفه ای دیجیت نقشه

پس سعی کنید قبل از تبدیل فایلهای رستری حتما نکات کلیدی، خصوصا بحث مختصاتها را جدی بگیرید.

 

مقاله شماره سه: انتخاب بهترین روش درون یابی در ArcGIS Pro​

در بسیاری از مطالعات نیاز است که از روشهای مختلف درون یابی یا interpolation استفاده شود. اما از آنجایی که همه روشهای درون یابی برای همه متغیرها و همه مناطق ، نتایج یکسانی ارائه نمی کنند، بنابراین باید بهترین روش که کمترین میزان خطا را دارد انتخاب کنید.

عمدتاّ برای انتخاب روش بهینه درون یابی از Cross validation استفاده می شود.

 

چرا چالش آموزش مقاله محور ArcGIS Pro ؟​

یکی از رسالتهای ما ارائه آموزشهای رایگان برای افرادی است که توانمندی مالی کمتری برای شرکت در دوره های جامع را دارند، بنابراین سعی کردیم که در این چالش جدید ، با شیوه متفاوتی مباحث کاربردی را ارائه کنیم. این چالش آموزشی باعث می شود که شما به صورت کاربردی و کاملاً هدفمند مهمترین مباحث را یاد بگیرید. نرم افزار انتخابی نیز در این راستا، ArcGIS Pro است که بعنوان نسل جدید نر افزارهای کمپانی esri شناخته می شود.

از سال 2015 نسل جدید نرم افزارهای Desktop تحت عنوان ArcGIS Pro ارائه شد و تقریباً هر 6 ماه یکبار، آپدیت جدیدی برای این نرم افزار ارائه می شود. این نرم افزار کاملترین و حرفه ای ترین و معروف ترین نرم افزار جی آی اس در این زمینه است، البته بنده: محمود سلطانیان از سال 2019 آموزشهای این نرم افزار را شبکه های مختلف اجتماعی مثل اینستاگرام ارائه کرده بودم.

اگر بخواهم عنوان دوره جامع را بر روی این سری آموزشی قرار دهم، قطعاً دروغی بزرگ خواهد، (این عنوان را برای دوره های رایگان از هیچ مدرسی قبول نکنید)، اما می توانم ادعا کنم که چالش مقاله محور ArcGIS Pro به طور قطع می تواند یکی از کاملترین دوره های رایگان در این مورد باشد که به صورت ویدیویی تهیه شده است، که در هر جلسه یک مقاله کاملاً کاربردی را برای شما ارائه کنیم.

بنابراین باید گفت که چالش آموزش مقاله محور آرک جی آی اس پرو می تواند به صورت اصولی یادگیری نرم افزار ArcGIS Pro را برای شما هموار کند.

 

 

هر سوالی در مورد این دوره آموزشی و مباحث نرم افزار ArcGIS Pro دارید در همین صفحه مطرح کنید.​

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
تعیین زون UTM نقشه در ArcGIS Pro محمود سلطانیان

تعیین زون UTM نقشه در ArcGIS Pro

آنچه در این پست میخوانید مبنای محاسبات X مبنای محاسبات Y برای تعیین زون UTM نقشه در ArcGIS Proوضعیت ایران در…

بیشتر بخوانید
آموزش تعریض معابر در ArcGIS Pro محمود سلطانیان

آموزش تعریض معابر در ArcGIS Pro

آنچه در این پست میخوانید آموزش تعریض معابر در ArcGIS Pro یکی از ابزارهای بخش Edit در نرم افزار ArcGIS…

بیشتر بخوانید
جداکردن نقشه اعیان از عرصه در ArcGIS Pro محمود سلطانیان

جداکردن نقشه اعیان از عرصه در ArcGIS Pro

آنچه در این پست میخوانید آموزش جامع جداکردن نقشه اعیان از عرصه در ArcGIS Pro در پژوهشها و طرحهای شهرسازی…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *